Το παρόν εκπαιδευτικό εγχειρίδιο έχει ως στόχο να βοηθήσει στην κατανόηση βασικών θεμάτων που σχετίζονται με το πλαίσιο, τις διαδικασίες, τις προοπτικές και τα ζητήματα που αφορούν στην αναδοχή.
Προκειμένου να επιτευχθεί η αναδοχή απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η εγγραφή των υποψηφίων που πληρούν τις κατά το νόμο προϋποθέσεις στο Ειδικό Μητρώο Υποψήφιων Ανάδοχων Γονέων (άρθρο 6, παρ. 2 του ν.4538/18). Για την ολοκλήρωση ωστόσο της εγγραφής προαπαιτούμενη είναι η επιτυχής ολοκλήρωση του ειδικού προγράμματος επιμόρφωσης/ εκπαίδευσης υποψήφιων αναδόχων γονέων όπως έχει οριστεί στην 4489/11.10.2019 υπουργική απόφαση.
Ο μέγιστος αριθμός εκπαιδευόμενων ανά εκπαιδευτικό πρόγραμμα δεν θα υπερβαίνει τα 20 άτομα και δεν θα είναι μικρότερος από 4. Κάθε πρόγραμμα έχει διάρκεια 30 ωρών και καλύπτει 6 θεματικές ενότητες που θα βοηθήσουν τους μελλοντικούς ανάδοχους γονείς να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της ανατροφής παιδιών και εφήβων στη σύγχρονη εποχή. Ειδικότερα οι ενότητες που περιλαμβάνονται στο παρόν εγχειρίδιο, είναι οι εξής:
Προκειμένου να επιτευχθεί η αναδοχή απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η εγγραφή των υποψηφίων που πληρούν τις κατά το νόμο προϋποθέσεις στο Ειδικό Μητρώο Υποψήφιων Ανάδοχων Γονέων (άρθρο 6, παρ. 2 του ν.4538/18). Για την ολοκλήρωση ωστόσο της εγγραφής προαπαιτούμενη είναι η επιτυχής ολοκλήρωση του ειδικού προγράμματος επιμόρφωσης/ εκπαίδευσης υποψήφιων αναδόχων γονέων όπως έχει οριστεί στην 4489/11.10.2019 υπουργική απόφαση.
Ο μέγιστος αριθμός εκπαιδευόμενων ανά εκπαιδευτικό πρόγραμμα δεν θα υπερβαίνει τα 20 άτομα και δεν θα είναι μικρότερος από 4. Κάθε πρόγραμμα έχει διάρκεια 30 ωρών και καλύπτει 6 θεματικές ενότητες που θα βοηθήσουν τους μελλοντικούς ανάδοχους γονείς να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της ανατροφής παιδιών και εφήβων στη σύγχρονη εποχή. Ειδικότερα οι ενότητες που περιλαμβάνονται στο παρόν εγχειρίδιο, είναι οι εξής:
-
Θεματική Ενότητα Α: Το θεσμικό πλαίσιο προστασίας των ανηλίκων στην Ελλάδα και στην ΕΕ. Ο χάρτης δικαιωμάτων των παιδιών.
-
Θεματική Ενότητα Β: Προσδοκίες αναδόχων γονέων. Οι βασικές ανάγκες των παιδιών για την ανάπτυξη τους. Σωματική και ψυχική ανάπτυξη βρέφους, νηπίου, παιδιού και του εφήβου.
-
Θεματική Ενότητα Γ: Οι αντιξοότητες στη ζωή της οικογένειας και οι επιπτώσεις τους. Ζητήματα παραμέλησης, εγκατάλειψης και αποχωρισμού. Αποτυπώσεις επώδυνων εμπειριών και μετά-τραυματικού άγχους στη συμπεριφορά των παιδιών σε ανάδοχες οικογένειες. Μηχανισμοί προστασίας, ψυχικής ανθεκτικότητας και ανάκαμψης.
-
Θεματική Ενότητα Δ: Φροντίδα παιδιών με αυξημένες ανάγκες, ιδίως υγείας, αναπηρίας, εμπειρίας κακοποίησης, παραβατικότητας κ.λπ. Διαπολιτισμικά ζητήματα.
-
Θεματική Ενότητα Ε: Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας παιδιού και ανάδοχων γονέων με την οικογένεια προέλευσης του. Δικαιώματα και υποχρεώσεις της ανάδοχης οικογένειας.
-
Θεματική Ενότητα ΣΤ: Κατανόηση του γονεϊκού ρόλου και ενίσχυση των προστατευτικών παραγόντων στο οικογενειακό περιβάλλον και η ενδυνάμωση των σχέσεων με τα μέλη της οικογένειας. Η προοπτική της σχέσης του παιδιού με την ανάδοχη οικογένεια. Η υποστήριξη της ανάδοχης οικογένειας από τον Φορέα Εποπτείας και από το δίκτυο των κοινωνικών υπηρεσιών.
Κατεβάστε εδώ το Εγχειρίδιο στην ενιαία του μορφή.
Το εκπαιδευτικό εγχειρίδιο εκπονήθηκε από το Τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης και Πολιτικής Επιστήμης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και επιτρέπεται η χρήση του μόνο για εκπαιδευτικούς λόγους.